سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ای علی که جمله عقل و دیده ای........شمه ای واگو از آنچه دیده ای........آن چه دیدی که مرا زان عکس دید........در دل و جان شعله ای آمد پدید؟!........آن چه دیدی برتر از کون و مکان........که به از جان بود و بخشیدیم جان؟!........در شجاعت شیر ربّـا نیستی........در مروّت خود که داند کیستی!........بازگو ای باز عرش خوش شکار........تا چه دیدی این زمان از کردگار؟........چشم تو ادراک غیب آموخته........چشمهای حاضران بر دوخته........راز بگشا ای علی مرتضی........ای پس از سوء القضا حسن القضا........چون تو بابی آن مدینه علم را........چون شعاعی آفتاب حلم را........باز باش ای باب بر جویای باب........نارسد از تو قشور اندر لباب........باز باش ای باب رحمت تا ابد.......بارگاه ماله کفواً احد........امّت وحدی یکی و صد هزار........بازگو ای بنده بازت را شکار

منوی اصلی
]]]]]]]]]]]
خانه
شناسنامه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک
 RSS 

دوستان
]]]]]]]]]]]

مولا
بندیر
پنجره
بشری
حوریب
الف دام
کرشمه
محرمانه
طالب یار
تشنه لب
زائر محرم
از نیستان
اِســـکالپل
سقا خانه
خیبر شکن
عطای کثیر
حمیدستان
نهانخانه دل
ایران اسلام
یک وجب دل
سلالة النبی
عشاق الزهرا
خیمه ی سبز
لطیف لم یزالی
عبور باید کرد...
آقا حمید (باکری)
آقا مهدی (باکری)
نسیمی از بهشت ...
تا یوسفم از چاه برآید...
سی صد و سیزده بهشتی
شاعر کنار دفترش افتاد از نفس


مطالب قبلی
]]]]]]]]]]]

موضوعات وبلاگ
]]]]]]]]]]]


اشتراک در خبرنامه
]]]]]]]]]]]
 
آمار بازدیدها
]]]]]]]]]]]
امروز: 38 بازدید
کل بازدید ها: 194900

آهنگ وبلاگ
]]]]]]]]]]]


جستجوی مطالب
]]]]]]]]]]]


دوشنبه 87 تیر 17 || 2:55 عصر

نامه 6

نَزِّه نَفسَکَ عَن کُلِّ دَنیَّةِ وَ إن سَاقَتکَ إلَی الرَّغَائِبِ.
نفس خود را از هر پستی پاک گردان، هرچند که آن پستی تو را به مقصودت برساند.

در مورد اهمیت نزاهت و پایه و اساس آن صحبت کردیم و اما راه رسیدن به نزاهت. ما در اینجا به سه مورد از مواردی که در نهج البلاغه برای رسیدن به نزاهت ذکر شده اشاره می کنیم.
یک انسان کامل باید نزاهتش همه جانبه باشه: یعنی نزاهت فردی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی...

اول:
تقوای الهی و خداترسی. و حتما تقوای حقیقی مورد نظره نه اون تقوایی که لقلقه ی زبانه.

« التَّقوَی جَمَّاعُ التَّنزُّهِ وَ العِفافِ »
پرهیزگاری و خودنگهداری فراهم آورنده ی نزاهت و عفت است.

و وقتی انسانهای کمال یافته رو توصیف می کنن، می فرمایند:

« فَالمُتَّقونَ حاجاتُهُم خَفیفَة، وَ أنفُسُهُم عَفیفَةٌ »
پروا پیشگان نیازهایشان اندک و وجودشان پاک است.

چرا که خداترسی باعث می شه که نزاهت در همه ی ابعاد (اندیشه، نیت، حرف، عمل و...) خودش رو نشون بده.

دوم: خالص کردن نیت از آلودگی ها. که این در حقیقت اولین گام در نزاهت فردیه.

« مَن أخلَصَ النِّیَّةَ، تَنَزَّهَ عَنِ الدَّنیَّةِ »
هر که نیت را خالص گرداند، از پستی نزاهت جوید.

سوم: دوری از کینه توزی و دشمنی و بددلی! چراکه وجود تاریک نمی تونه جایگاه روشنی و ایمان واقعی باشه؛ و اینکه از ظلمت فقط ظلم بر میاد!

« المُؤمِنُ مَنَزَّهٌ عنِ الزَّیغِ والشِّقاقِ »
مؤمن از راه حق به دیگر سو گرویدن و دشمنی ورزیدن، پاک است.

چهارم: قناعت!

« مَن قَنِعَت نَفسُهُ أعَانَتهُ عَلَی النَّزاهَةِ وَ العَفَافِ »
هر که قناعت ورزد، خود را بر نزاهت و عفت یاری کرده است.

که قناعت از دیدگاه " مولایم " در حقیقت همون کار و تلاش و کسب در آمد همراه با نزاهته.

پ.ن1. ذره ای از چرک اندرون
        آن کند که صد هزار چرک بیرون نکند!
        آن چرک اندرون را کدام آب پاک کند؟...
                - آب دیده؟!
                - نه هر آب دیده!
       الّا، آب دیده ای که از آن، صدق خیزد!




موضوع نوشته:نامه ها

سخن دوستان ()