• وبلاگ : ...مولايم
  • يادداشت : نهج 27
  • نظرات : 1 خصوصي ، 13 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام عليكم.

    فرموديد : ربوبيت به معناي رسيدن و اتصاف به صفات ربوبي است، نه ساقط شدن از مقام بندگي.

    منظورتون از صفات ربوبي كدوم صفاته، برام مثال بزنيد لطفا.

    پاسخ

    عليکم السلام. اولا عرض کنم خدمتتون که ادعاي صفات ريوبي، به طور ذاتي، براي مخلوق کفر هست.مي گوييم خالق و مخلوق هر دو واحد هستند.اما واحديت خالق غير از واحديت مخلوق است. همين طور الفاظ هادي، سميع، بصير، لطيف،خبير، حکيم، ظاهر و ...به خالق و مخلوق، هر دو اطلاق مي شود.«فجعلناهُ سميعاً بصيرا - سوره ي مبارکه دهر- يعني ما انسان را شنونده و بينا قرار داديم» مثلا در مورد صفت هادي: خداوند به ذات قدوس خود هدايت مي کند، و مخلوق به برکت نعمت هاي الهي که نزد اوست. در مورد صفتهاي سميع و بصير: خداوند به ذات قدوس خود، و بدون هيچ وسيله اي شنونده و بيناست، ولي انسان به احسان پروردگار و به وسيله ي چشم و گوش. از اسماء پروردگار رحمان و رحيم و راحم است. و اين منافات نداره با وجود اين صفات در مخلوق. وجود صفت رحم در مخلوق از آثار لطف و احسان خداست و در خالق چنين نيست. پروردگار عالم و عليم و علام و قادر و قدير است، مخلوق هم اين صفات را مي تونه داشته باشه ، ولي ذيل بخشش و احسان خدا. خدا عزيز و معز است، و اين منافات نداره با عزت مخلوق؛ که عزت مخلوق از ناحيه خداست و عزت خالق ذاتي. همه ي صفات همين طور هستند.پروردگار خالق و خلاق و صانع و رازق و رزاق و غني و مغني و معطي و حي و محيي و جامع و عادل و حليم و مالك و ناصر و مؤمن و مدبر و صادق و حافظ و حفيظ و شهيد و شاهد و واهب و وهاب است و اين منافات نداره با اينکه مخلوق نيز اين صفات را داشته باشد.اين کمالات براي خالق ذاتي است و براي مخلوق عرضي. پس اگه کسي بياد بگه خدا خالقه، و حضرت عيسي (ع) هم خالق، درست گفته!خداوند به ذات قدوس خود بدون احتياج به اذن ديگري و بدون ماده خلق مي كنه و خلق كردن او نيز – همچون ذات مقدسش – كيفيت نداره و عيسي (ع) به اذن پروردگار از ماده ي طين ( گل ) پرنده خلق ميكنه !و خداوند به ذات مقدس خود سلطان و فرمانده و ولي مخلوقات خود مي باشد و اما سلطنت و ولايت پيغمبر و امام - كه بندگاني مخلوق و محدودند- بر مخلوقات به جعل و احسان و اعطاي پروردگار است به آن اندازه كه خدا خواسته است و به آنها مرحمت کرده.« الحمدلله . و مابكم من نعمه فمن الله . ولا حول و لا قوه الا بالله لا مع الله و لا من دون الله بل بالله العلي العظيم. »اميدوارم مثالها کافي بوده باشند.در ضمن حضرت علامه حسن زاده آملي (روحي فدا) مي فرمايند :« و متصف به صفات ربوبي و محاسن اخلاق و محامد آداب است . و گرنه همان حيوان ناطق يعني جانور گوياست »