ای علی که جمله عقل و دیده ای........شمه ای واگو از آنچه دیده ای........آن چه دیدی که مرا زان عکس دید........در دل و جان شعله ای آمد پدید؟!........آن چه دیدی برتر از کون و مکان........که به از جان بود و بخشیدیم جان؟!........در شجاعت شیر ربّـا نیستی........در مروّت خود که داند کیستی!........بازگو ای باز عرش خوش شکار........تا چه دیدی این زمان از کردگار؟........چشم تو ادراک غیب آموخته........چشمهای حاضران بر دوخته........راز بگشا ای علی مرتضی........ای پس از سوء القضا حسن القضا........چون تو بابی آن مدینه علم را........چون شعاعی آفتاب حلم را........باز باش ای باب بر جویای باب........نارسد از تو قشور اندر لباب........باز باش ای باب رحمت تا ابد.......بارگاه ماله کفواً احد........امّت وحدی یکی و صد هزار........بازگو ای بنده بازت را شکار
شنبه 86 آذر 10 || 8:34 عصر
حکمت 7
و درود خدا بر او که ( وقتی صدای مردی از اهالی حروراء را شنید که نماز شب می خواند و قران تلاوت می کرد ) فرمود:خوابیدن همراه با یقین، برتر از نماز گزاردن با شک و تردید است...در خصوص موضوع شک و تردید، مطلب حمکت 31 مطلب بسیار زیبا و مفیدی است در این حکمت ابتدا چهار پایه ایمان شامل صبر، یقین، عدل، و جهاد را مطرح می کند، و سپس هر کدام از موارد فوق را نیز به چهار پایه تقسیم و معرفی می نماید. و در ادامه کفر و تردید را نیز در چهار پایه معرفی می فرماید. که در مورد شک و تردید مطلب چنین است .والشّکُ عَلی أربَعِ شُعَبٍ...و شک چها ر بخش دارد:جدال در گفتار ، ترسیدن ، دو دل بودن و تسلیم حوادث روزگار شدن.پس آنکس که جدال و نزاع را عادت خود قرار دهد از تاریکی شبهات بیرون نخواهد آمد.و آنکس که از هر چیزی ترسید همواره در حال عقب نشینی است.و آنکس که در تردید و دودلی باشد، زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد.و آنکس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهد، هر دو جهان را از کف خواهد داد.پ.ن.إلهِی، أخرِجنی مِن ذُلِّ نَفسی، وَ طَهِّرنی مِن شَکّی و شِرکی قَبلَ حُلولِ رَمسی...
سخن دوستان ()