أفضَلُ النَّاسِ مَن تَنَزَّهَت نَفسَه.
برترین مردم کسی است که وجودش نزاهت یابد.
"نزاهت" به معنای دوری از بدی، و طهارت در ابعاد مختلف انسانی است. چیزی که هدف و مقصود همه ی ماست. (ان شاءالله!)
این سخن مولا نشان دهنده ی اهمیت نَزاهته. حضرت حق در آیه ی 58 سوره ی اعراف می فرماید:
« وَ البَلَدُ الطَّیِّبُ یَخرُجُ نَبَاتُهُ بِإذنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لَا یَخرُجُ إلَّا نَکِداً »
و زمین پاک، گیاهش به اذن پروردگارش بر می آید، و آن زمینی که ناپاک است جز حاصلی ناچیز و بی فایده بر نمی آورد.
روشنه که اندیشه و سخن و عمل پاک، زمین پاک می خواد. بارها و بارها این سفارش " مولایم " به فرزندشان امام حسن مجتبی رو خوندیم و یا شنیدیم:
« أحیِ قَلبَکَ بِالمَوعِظَةِ، وَ أمِتهَ بِالزَّهَادَةِ، وَ قَوِّهِ بِالیَقینِ، وَ نَوِّرهُ بِالحِکمَة، وَ ذَلِّلهُ بِذِکرِ المَوتِ، وَ قَرِّرهُ بِالفَنَاءِ ... »
قلبت را به اندرز زنده دار و به پارسایی بمیران، و به یقین نیرو بخش، و به حکمت روشن گردان، و با یاد مرگ خوارش ساز، و به اقرار به نیست شدنش وادار ساز...
همه این سفارش ها برای اصلاح قلبه! مگر نه اینکه قلب، اِمامِ وجوده؟ غیر از اینه که اگه قلب اصلاح بشه، راه اصلاح و نزاهتِ سایر اعضا و جوارح هم هموار می شه؟
اینه که از اصلاح قلب به عنوان کوتاهترین مسیر، برای اصلاح اعضا و جوارح یاد می شه.
حضرت امام (ره) هم فرمودند: " انسان باید عمده ی توجه و اصل مقصدش، اصلاح قلب و اکمال آن باشد تا به کمال سعادتِ روحانی و درجات عالیه ی غیبیه نایل شود. "
جالب اینجاست که حضرت " مولایم " نزاهت رو عین کیاست می دونن!
« النَّزَاهًَةُ عَینُ الظَّرفِ »
نزاهت عین زیرکی و عاقلی است.
که فرد برای رسیدن به مقاصد خودش به هیچ وسیله ی ناپاکی متوسل نمی شه. (بر خلاف خیلی ها که این روزها دور زدن مردم رو زرنگی می دونن؛ که بعدا پستی هم در این زمینه خواهیم داشت، إن شاءالله.)
پ.ن1. به این احادیث دقت کنید:
" نزاهت عین زیرکی و عاقلی است "
" نزاهت از خصلت های نفوس پاک است "
نا خودآگاه یاد حدیث " المؤمنُ کیِّس " افتادم! مؤمن زیرک است!
چه ارتباط ظریفی بین احادیث وجود داره...
پ.ن2. اللهمَ إنّی أسئَلکَ موجِباتِ رَحمَتِک، و عَزائمَ مَغفرَتِک، و الغنیمَةَ مِن کُلّ بِرّ، و السّلامَةَ مِن کُلّ اِثم...
پ.ن3. این مطلب ادامه دارد.